Meningsfullhet

Waldorfpedagogik bygger på en helhetssyn på världen och människan. Den vill bidra till att varje individ upplever lärandet som meningsfullt och sig själv som värdefull. Delaktighet och gemenskap mellan elever, lärare, föräldrar och med verksamheter utanför skolan ligger till grund för att eleverna utvecklar en förmåga att känna samhörighet med världen.

Bildning

Bildning är ett centralt begrepp för att förstå undervisningens värde och mening i waldorfskolan. Att inhämta kunskap och fördjupa sin förståelse och sina färdigheter kan ge eleven möjlighet att växa som människa. Skolan ska även främja ett livslångt lärande, väcka elevernas nyfikenhet och utveckla deras fantasi genom konst, lek och utforskande.

Frihet

Waldorfpedagogiken syftar till att ge förutsättningar för fritt och kritiskt tänkande som kan hjälpa individen att göra självständiga val. Eleven ska ges möjlighet att utveckla sitt eget omdöme så att den kan ta ansvar för sitt liv. Målet är att ge individen möjligheter att förstå sin omvärld, förmågor att verka i samhället och en känsla av att hon tillsammans med andra kan bidra till dess utveckling. Människans frihet att gestalta sitt liv på ett ansvarsfullt sätt är den övergripande målsättningen i waldorfskolan.

En bred utbildning med utrymme för fördjupning

Waldorfpedagogiken syftar till att ge varje individ en bred kompetens inom livets olika områden. Målet är att utveckla elevernas intellekt, deras empatiska förmågor och deras handlingskraft. Att utveckla sina praktiska och konstnärliga färdigheter ses som lika viktigt som att utveckla teoretisk förståelse. Konsten utgör ett förhållningssätt som genomsyrar alla ämnen, även själva undervisningen är att betrakta som en konst.

Waldorfskolan eftersträvar att ge förståelse för helhet och sammanhang, för att undvika fragmentarisk kunskap. Detta uppnås bland annat genom att varje skoldag inleds med morgonperiod – ett längre lektionspass där undervisningen ger eleverna möjlighet att fördjupa sig i ett tema varje dag under 2–4 veckor. Genom att integrera teoretiska, konstnärliga och praktiska moment i undervisningen kan eleverna närma sig kunskapen på olika sätt och får tillgång till varierande uttrycksmöjligheter.

Waldorfskolorna i Sverige praktiserar waldorfpedagogik inom ramen för de nationella läroplanerna. För att skapa progression i elevernas lärande och utveckling läggs stor vikt vid vilken kunskap som presenteras när och på vilket sätt. Varje årskurs har några specifika teman som återkommer i periodundervisning och i övriga lektioner. I waldorfskolan arbetar man utifrån en ämnesprogression som sträcker sig från förskoleklass till gymnasiet där olika ämnen samverkar. Det som grundläggs i tidiga årskurser fördjupas i högre årskurser så att eleverna utvecklar ett alltmer självständigt förhållande till sitt kunskapande.  Detta beskrivs i En väg till frihet som waldorfskolorna använder som ett komplement till aktuell nationell läroplan.

Läs mer om morgonperioden, årstematiken och progressionen här:
Liebendörfer, C., & Liebendörfer, Ö. (2013). Waldorfpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Rawson, M. (2021). Steiner Waldorf Pedagogy in Schools. A Critical IntroductionSteiner Waldorf Pedagogy in Schools. Routledge.
Waldorfskolefederationen. (2016). En väg till frihet.

Läs mer om waldorfpedagogikens mål och kunskapssyn här:
Rawson, M. (2021). Steiner Waldorf Pedagogy in Schools. A Critical IntroductionSteiner Waldorf Pedagogy in Schools. Routledge.
Tyson, R. (2025). Waldorfpedagogik. En kritisk introduktion. Liber.
Waldorfskolefederationen. (2016). En väg till frihet.